کشف روش درمانی جدید برای مقابله با درد مرتبط با نوروپاتی دیابتی

چرا افراد دیابتی از درد زیاد و حساسیت به دما رنج می برند؟ دانشمندان یک قدم به درک علت این موضوع ودرمان بهتر آن نزدیک شدند.

بر اساس تحقیقی که در مجله ی the journal Nature Medicineبه چاپ رسید، محققین چندین کشور مختلف از جمله دانشمندان دانشکده ی پزشکی Warwickدرانگلیس ومحققین آلمانی ، آمریکایی، استرالیایی واروپای شرقی ، اطلاعاتی کلیدی درمورد اصلی ترین عارضه ی جانبی دردناک دیابت یعنی نوروپاتی دیابتی بدست آوردند.

نوروپاتی دیابتی (PDN)سبب ایجاد درد دائمی وغیر طبیعی در بیش از 50 درصد بیماران مبتلا به دیابت می شود. این عارضه سبب اختلال در کیفیت زندگی این بیماران شده و بروی خواب، حالات روحی، قدرت حرکت ، توانایی کار، ارتباطات، اعتماد به نفس واستقلال این بیماران تأثیر دارد . تا به حال علت بروز درد به دلیل اختلال درمتابولیسم قند در این بیماران مشخص نشده بود، اما این تحقیق اطلاعات جدید ومهمی را در این مورد در اختیار دانشمندان قرار داده است.

گروه تحقیقاتی دانشکده ی Warwick، دکتر Rabbaniو پرفسور Thornalleyبه مدت 30 سال بروی ماده ی فعالی که بر اثر بالا بودن قند خون در دیابت ایجاد می شود یعنی methylglyoxalکار کردند. در تحقیقات جدیدی که توسط پرفسور Bierhausو  Nawrothو همکارانشان انجام گردید MGیا methylglyoxalبه عنوان عامل اصلی ایجاد درد در افراد دیابتی معرفی گردید، در حال حاضر تحقیقات بروی یافتن راههایی برای ممانعت از فعالیت این ماده و کاهش درد درحال انجام است.

پرفسور Thornalleyمی گوید: به نظر می رسد میتل گلیوکسال به یک پروتئین کلیدی که Nav1.8نام دارد در انتهای اعصاب حمله می کند و سبب تغییر این پروتئین می گردد. حمله به این پروتئین و تغییرات آن سبب ایجاد درد و حساسیت زیاد به دما میشود.به همین علت افراد دیابتی غالباً حساسیت بالاتری نسبت به سرما وگرما همراه با احساس درد شدید دارند.

محققین معتقدند که با استفاده از یک پپتید کوچک که بتواند این ترکیب مشکل ساز را ببلعد ، می توان درد را کاهش داده و داروهایی طراحی نمود که بطور صحیح و موثرتری برای درمان  دردهای نوروپاتی دیابتی بکار روند.

پرفسور Thornalleyمی افزاید: درحال حاضر در دانشکده ی Warwickیک برنامه ی تحقیقاتی برای افزایش مقدار آنزیم glyoxalase-1یا Glo1در حال انجام است این آنزیم سبب از بین رفتن میتل گلیوکسال (MG)می شود.

با افزایش میزان ابتلا به دیابت در سراسر جهان، محققین دیدگاههای ارزشمندی در مورد علوم مرتبط با متابولیسم گلوکز وعلل ایجاد عوارض جانبی بیماری دیابت و نهایتاً چگونگی طراحی درمانهای موثرتر برای مراقبت بهتر از بیماران دیابتی ارائه می دهند.

منبع: www. sciencedaily.com